Search
Close this search box.

EN

دریچه منهول چیست و چه کاربردی دارد؟

دریچه منهول چیست و چه کاربردی دارد

منهول یا آدم رو به گودالی گفته می شود که برای دسترسی افراد به شبکه فاضلاب و همچنین اتصال چندین شبکه مورد استفاده قرار می گیرد تا با استفاده از آن تکنسین های فاضلاب بررسی، تعمیر و نگهداری لوله های فاضلاب را انجام دهند. دریچه منهول پوششی متشکل از دربی روی دهانه باز منهول که برای جلوگیری از سقوط افراد داخل گودال استفاده می شود و در سطح خیابانهای شهر به چشم می خورد. دریچه های منهول در اندازه و سایزهای مختلف تولید می شوند که در خطوط زیر زمینی و مخابراتی نیز از آنها استفاده می شود. در حال حاضر پیشرفت علم و تکنولوژی دریچه های منهول با مواد و جنس های مختلفی در ابعاد گوناگون تولید می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع دریچه های منهول

 

دریچه منهول بتنی

در این نوع دریچه ها از بتن به عنوان جنس اصلی دریچه بهره می گیرد. معمولاً از فلز به عنوان چهارچوب دریچه و از خود بتن به عنوان درب استفاده می شود. دریچه بتنی در کنار وزن سنگین خود مقاومت بسیار بالایی نیز ندارد و در صورت ورود ضربه سنگین دچار ترک و شکستگی می شود. همچنین دریچه منهول بتنی بعد از مدتی استفاده به دلیل طبیعت بتن و حضور در شرایط آب و هوایی مختلف دچار ترک، شکستگی و خوردگی شده و از بین می رود.

 

دریچه منهول چدنی

به دلیل اینکه چدن به عنوان یک فلز سنگین و مقاوم تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفته است دریچه منهول چدنی از اصلی ترین محصولات مرتبط با شیرآلات صنعتی در بازار میباشد. چدن در مقایسه با بتن مقاومت بیشتری دارد و در طول زمان نیز کیفیت خود را از دست نمی دهد. اما امروز به دلیل بالا رفتن قیمت فلزات، استفاده از چدن هزینه بالایی داشته و همچنین نرخ دزدیدن این مدل دریچه های منهول نیز افزایش یافته است.

دریچه های تولید شده در گروه تولیدی صنعتی شیدایی از جنس چدن هستند که شامل موارد زیر هستند.

دریچه منهول چدنی  

دریچه منهول چدنی گرد دریچه منهول مربعی

 

بیشتر بخوانید: قیمت دریچه منهول چدنی

دریچه منهول کامپوزیت

دریچه های کامپوزیت از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده و در کنار وزن کم دارای مقاوت و دوام بسیار زیادی است. این مدل دریچه ها در سال های اخیر و با پیشرفت صنایع پلاستیک معرفی شده اند و به دلیل مزایای بسیار زیاد جای خود را در میان دیگر مدل های دریچه منهول باز کرده اند.

دریچه های کامپوزیتی از ترکیب رزین ‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر ساخته می شود. دریچه کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه ‌های ناشی از سرقت دریچه ‌های چدنی، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا، مقاومت شیمیایی، زیبایی ظاهری ( امکان تولید در رنگ ‌های مختلف )، مقاومت در برابر گازهای خورنده فاضلاب و عدم فرسایش در حال گرفتن سهم زیادی از بازار دریچه منهول چدنی است.

 

دریچه منهول پلی اتیلن

این مدل دریچه ها نیز از جنس پلاستیک ساخته شده اند ولی پلاستیک به کار رفته در آن ها مقاوم نبوده و فقط به عنوان درپوشی برای عدم ورود اجسام خارجی استفاده می شود. دریچه های از جنس پلی اتیلن قدرت تحمل فشار را ندارد و به همین دلیل در مکان هایی که باید افراد و خودرو ها از روی دریچه عبور و مرور کنند نمی توان از این درب ها استفاده کرد. معمولا از پلی اتیلن برای ساخت درب کنتور های آب و فاضلاب خانگی استفاده می شود.

 

کاربرد دریچه منهول

دریچه منهول با توجه به نیاز شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق ) و بر اساس محل نصب (پیاده رو، خیابان، اتوبان بین شهری و درون شهری و فرودگاهی ) و نیز لوگوی شرکت های مجری و پیمانکار در اندازه ها و کلاس های متفاوتی ساخته می شود که کاربرد هر کدام در هر قسمت از شهر متفاوت می باشد.

دریچه های منهول علاوه بر ظاهرشان که به صورت گرد و مربعی ساخته میشوند سایز و اندازه های گوناگونی دارند که 60 سانتیمتری و 80 سانتیمتری از همه پر رونق تر است.

این پوشش در مکان هایی مانند اتاق بازرسی برای فاضلاب،شهرداری، کابل کشی برق زیرزمینی، کابل کشی مخابرات و تاسیسات آب، گاز و نفت به کار می روند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا سازد. دریچه ها در 6 کلاس ساخته می شوند و این کلاس ها از A15 تا F900 می باشد.

  •  A۱۵ : دریچه  A۱۵ می‌تواند تا ۱.۵ تن وزن را تحمل کند.
  •  B۱۲۵ : دریچه  B۱۲۵ می‌تواند در برابر با ۱۲.۵ تن وزن مقاوم باشد
  •  C۲۵۰ : دریچه  C۲۵۰ می‌تواند تا ۲۵ تن وزن را تحمل کند.
  • D۴۰۰ : دریچه  D۴۰۰ می‌تواند تا ۴۰ تن وزن را تحمل کند
  • e۶۰۰ : دریچه  e۶۰۰ می‌تواند تا ۶۰ تن را پوشش دهد.
  • F۹۰۰ : دریچه۹۰۰ تا وزن ۹۰ تن را پوشش می‌دهد.

هر کدام از این کلاس ها کاربرد متفاوت و خاصی دارند. بسیار مهم است که کلاس مناسب انتخاب شود، در غیر این صورت اگر کلاس دریچه به درستی انتخاب نشود ممکن است دریچه منهول تخریب شود و این می تواند خطرناک باشد. با دریچه ها و کلاس های آنها و میزان وزن و باری که می توانند تحمل کنند آشنا شدیم. حال می خواهیم به کاربرد هر یک در زیرساخت های ساختمانی و مناطق شهری مختلف اشاره ای داشته باشیم:

کلاس دریچه
کاربرد
A۱۵ دریچه A۱۵ تنها می‌تواند برای ترافیک بسیار سبک مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال برای عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران مورد استفاده قرار گیرد.
B۱۲۵ دریچه ۲ – B۱۲۵ را می توان در راه‌هایی که رانندگی انجام می شود، استفاده کرد و یا آن‌ها را می توان در مناطقی نصب کرد که تنها به آن دسترسی دارند.
C۲۵۰ دریچه C۲۵۰ در حوزه‌هایی مانند پارکینگ ‌های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد که در آن ترافیک حرکت کند و آرام است. همچنین دریچه تحت فشار زیادی قرار نخواهد گرفت.
D۴۰۰ دریچه D۴۰۰ می‌تواند در مناطقی بکار رود که در آن ترافیک سنگین و با تردد بسیار زیاد می باشد. جاده‌هایی که ماشین ها در آن در حال حرکت هستند،مکان هایی هستند که از این دریچه استفاده می شود.
E۶۰۰ پوشش e۶۰۰ می‌تواند در نواحی سنگین مانند انبار و اسکله و غیره مورد استفاده قرار گیرد. جایی که ماشین‌آلات سنگین مانند بالابر کارخانه در حال تردد و کار کردن هستند.
F۹۰۰ پوشش F۹۰۰ می‌تواند در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها که وسایل نقلیه سنگین در حال تردد هستند و وزن آنها فراتر از ماشین های سنگین می باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

دریچه منهول به شکل معمول کاربرد های بسیار زیادی دارد و به همین دلیل یکی از پر مصرف ترین وسیله ها در شهرداری ها و سیستم های شهری است. از دریچه منهول در موارد زیر استفاده می شود.

  • اتاق های بازرسی فاضلاب
  • کابل کشی برق زیر زمینی
  • کابل کشی مخابرات
  • تاسیسات آب، نفت و گاز
  • زیبا سازی باغ ها و مناظر
  • دریچه آتشنشانی
  • دریچه کنتور
  • دریچه مخابرات
  • دربچه حوضچه
  • بستن دریچه بازدید سپتیک تانک
امتیاز دهی از راست به چپ است.
[مجموع: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button